Skarvsetta 2023

Årboka for 2023 er sendt ut til medlemmene i historielaget. Mange interessante saker presenteres i boka som er på hele 150 sider. Vi kan lese om den siste skomakeren på Hitra, om sorenskrivaren som kollsegla og gjekk i land som handelsborgar på Ansnes. Historien om husmannsplassene under Dolm føres videre. Vi kan lese om hva gamle gravminner kan bety, og om utvandring fra Hemnskjela til Oregon, pluss flere saker. Årboka er i salg både på Kystmuseet og ved utsalget på Hurtigbåtterminalen. Prisen er kr 250, det samme som et års medlemskap i historielaget koster.

Skarvsetta 2022

Den nye årboka er ferdig. Alle medlemmer av historielaget får boka gratis. 114 sider med variert stoff og bilder fra lokalhistoria vår. Vi kan lese om oppveksten og livet i Rottemsvikan, i den nye delen av kommunen vår. Bakerihistoria i Kvenværet, den gamle gravplassen i Ulvan og historien om handelsstedet Nordbotn har også fått sin plass. Ei tidslinje som viser hendinger i Hitras historie blir påbegynt i år. En fortsettelse kommer.

Ved å klikke på boka kan du bla fra side til side.

Tidligere utgaver

Du kan klikke på de gamle årbøkene for å se innholdet.

Skarvsetta 2021

Flere tema omtales. Vi kan lese om da Hitra Sparebank så dagens lys, om den aktive damen Johanna Reksen Strøm, også kalt «Knipa», om en bortkommen døypefont, om skoletida på Ulvøya og om navn og oppvekst i Vedøy-grenda. Tolv artikler med lokalhistorie fra fjern og nær fortid. Interessant.

Skarvsetta 2020

Årboka for 2020 har ikke eget tema, men denne gangen har vi åpnet for variasjoner. Ei fyldig bok innledes med historien om brannen som la Dolm kirke i ruiner for vel ett hundre år siden. Du finner tolv artikler med lokalhistorie fra fjern og nær fortid. 185 sider lokalhistorie.

Skarvsetta 2019

Årboka 2019 tar for seg hermetikkindustrien, og spesiell krabbehermetikken og industrivirksomhet som vokste fram på 1900-tallet her på kysten. Den skapte stor aktivitet og mange kvinnearbeidsplasser. Hermetikkindustrien ga mulighet til inntekt for mange kvinner som ellers ikke hadde arbeidstilbud utenfor heimen.

Skarvsetta 2018

Boka handler om "før skjermen tok barna". Etter hvert som mange små og store dataspill kom på markedet, fenget dette enormt. Barnas hverdag ble endret. Barneleker, sanger og sosiale aktiviteter som hadde vært helt vanlig blant unge, ble fort helt fremmed. Vi har forsøkt å mimre over hva unge "før skjermen tok barna", lekte med og hadde som fritidssyssel.

Lokalehistoriske bøker i salg på Kystmuseet

• Hvalfangsten fra Hitra (2019), av Fredrik Strøm og Leif H. Børnick

• Et bondeopprør 25 år etter , av Vidar Udseth og Per Waage (2000)

• I utkanten, Kvenvær og Forsnes 1950-2000,