Mange besøkte Aunøya

Hitra historielag arrangerte treff på Aunøya i august, og nærmere 60 personer tok turen over Djupsundet for å få bedre kjennskap til det gamle handelsstedet i Trondheimsleia der både handelsmenn, jektskippere, smuglere og tollere var innom. Kystmuseet ved Bernt Fjeldvær besørget hurtig transport av folk som skulle til Aunøya denne dagen.

Ved Jektneset på Aunøya der det nå er planer om å bygge ny flytebrygge. Jøsnøya og hurtigbåtterminalen i bakgrunnen. (Foto Astrid Mortensvik)

Svein Bertil Sæther i den nye storstua på Aunøya der nærmere 60 personer var møtt fram og fulgte hans interessante historiske oppsummering. (Foto Hans Jakob Farstad)

Det var pensjonert museumsdirektør Svein Bertil Sæther som drog i gang arrangementet med interessant historie om Aunøya og folket. Hans kåseri er i sin helhet lagt ut på nettsida til www.hitrahistorielag.no Se egen sak.

Etter en interessant historisk gjennomgang, var det vandring omkring på øya. Roger Lund tok forsamlingen med på en historisk vandring i kulturlandskapet. Gamle tufter etter tidligere bebyggelse, rester etter det som i 1939 skulle bli sjøflyhangar for Forsvaret, kunne også skimtes.

Storlønna og restene av den gamle frukthagen ble tatt i øyesyn før det ble vandring på gammel sti tvers over øya til Jektneset, rett over sundet for Hurtigbåtterminalen og Wassethers verkstedbygg. Her er det planer for ny flytebrygge som vil gjøre transport til og fra Aunøya mye kortere i framtida.

Derfra gikk turen opp til toppen av øya hvor vi fikk se rester av det som en gang var tollerhytta. Fra utkikksposten ble det jaktet på spritsmuglere som kom med jektene. Og før skogen vokste til, var nok dette en fantastisk plass for å speide etter skip i Leia.

Den mektige storlønna på Aunøya.

Tilbake i hovedhuset ble det servert kaffe og vafler. Det sørget Aunøyas venner for. Og leder Roman Lund i venneforeninga, orienterte for arbeidet som Aunøyas venner gjør i dag, arbeidsoppgaver og utfordringer. I løpet av denne dagen fikk venneforeninga mange nye venner som også betalte sin medlemskontingent.  Han redegjorde også for Stiftelsen Aunøya som er den formelle eieren av Aunøya. I dag leies huset ut til arrangement og selskaper, private og offentlige, og inntektene går til å dekke faste kostnader. Huset er i seg selv et lite «hotell» med 10 store rom med egne bad. Det er sengeplass til 25-30 personer. I tillegg står den gamle «Oluf-stua» like ved og har sengeplass til 7-8 personer.

Mange av de frammøtte var på Aunøya for aller første gang og ble imponert over det de fikk se. Standarden på hus og fasiliteter og et vakkert og variert kulturlandskap.

Leder i historielaget, Svend Sivertsen, uttrykte glede over at så mange hadde anledning til å delta på treffet og takket for frammøte. Han håpet deltakerne ville fatte interesse for Aunøya også i tida som kommer. Det ble avslutningsvis luftet hva er Aunøyas vei videre. Hva kan gjøres for å sikre at stedet med bygninger og kulturlandskap blir vedlikeholdt. Utleie på lang og kort sikt, samarbeid med andre instanser som fylkeskommunen og kystmuseet ble kastet fram. Det er nok å ta tak for entusiastene i stiftelsen og venneforeninga.