På anmodning har barna: Leif-Gunnar, Håkon og Bjørg skrevet følgende korte biografi om sin far Lyder Aune og mor Gerd Borgny Aune:
Lyder Aune ble født 17. september 1920 på Hamarvika på Frøya, hvor han bodde sine første år sammen med sin mor, far, og resten av familien. I 1925 - da Lyder var 5 år gammel - flyttet familien til Litjslåttøya på Kråkvåg i Ørland kommune. Her ble familien værende i ca 7 år, før de flyttet videre til Vintervollen/Steinan på Storfosna og drev gårdsbruk og sjøtransport frem til krigens begynnelse i 1940.
Okkupasjonsmakten krevde at hele familien måtte forlate gården, da tyskerne ville benytte den i forbindelse med det nye festningsanlegget som skulle bygges. Hele familien til Lyder Aune ble på kort varsel jaget bort fra hjemmet på Steinan, og måtte tilbringe resten av krigens dager splittet på forskjellige bosteder på Storfosna. I løpet av krigen tok Lyder skipperskoleeksamen i Trondheim, og mønstret deretter på som skipper på ulike fartøy eid av hans far.
Lyder Aune giftet seg 15. september 1945 med Gerd Borgny Aune (Johansen), født 23.12.1922. Gerd Borgny vokste opp på Langaune/Nordaune ved Hestvika på Hitra. Sammen kjøpte de to eiendommen Bjerkeset - også kalt «Bakeriet» - i Hestvika, og drev en kort tid produksjon av ulike fiskematprodukter i lokalene som allerede var på eiendommen.
Familien ble etterhvert forøkt med tre barn: Leif-Gunnar i 1949, Håkon i 1950, og Bjørg i 1955. De tre barna vokste opp i Hestvika fram til 1962, da familien flyttet til Heimdal i Trondheim kommune for å satse videre på sjøtransport. Lyder sin kone, Gerd Borgny, deltok aktivt i driften av rederiet gjennom mange år.
Pensjonisttilværelsen
Lyders kone Gerd Borgny døde den 9. mars 1989, bare 66 år gammel, og han besluttet da å delvis flytte til sitt sommersted på Storfosna. Permanent utflytting fra Heimdal til Storfosna ble foretatt i 1999.
Lyder Aune tilbragte sine siste leveår på sitt kjære sommersted på Storfosna. Han døde den 18.desember 2014 på «Ørland Bo og Servicesenter» i en alder av 94 år.
Lyder Aune er gravlagt sammen med sin kone Gerd Borgny på Tiller kirkegård i Trondheim.
SKIPSHISTORIKK (klikk på skipets navn for å se bilde).
(Opplysningene om skipene er i det alt vesentlige hentet fra nettstedet Sjøhistorie.no, Digitalarkivet.no, lokale historielag og museer. Laget av Lyder Aunes etterkommere).
1. M/S «Turid» LIGF/LDMV - (1952-1956). Drevet i partsrederi sammen med hans far Håkon Lydersen Aune. Dette ble etter hvert Lyder sin første selveide båt, hvor han drev fraktefart langs norskekysten.
2. M/S «Ueland» LIRE - 79 brt. (1954-1957). På reise fra Honningsvåg til Ålesund med fisk og tran kolliderte skipet med hurtigruten M/S «Sigurd Jarl» og forliste i Stigfjorden ved Lurøy den 03.06.1957- en mann omkom. Denne hendelsen kom til å prege Lyder sterkt resten av livet.
3. M/S «Bjørg Aune» LNEK (1958 -1961) Ex M/S «Kvalberg». Kjøpt fra Br. Sæbjørnsen AS på Steinshamn, Harøya. Båten hadde da blitt skadet ved kai av en kvalbåt. Skipet ble ombygget og drevet som fraktebåt en kort tid på norskekysten.
4. M/S «Trana» LBPS/LHQB (1961-1964). Byggeår 1921 ved Steinkjer Verft & Slip, Steinkjer. Gikk i fraktefart på kysten til han gikk til anskaffelse av en litt større båt.
5. M/S «Vestfold 1» LAXD (1964-1970). Gikk i fraktefart på norskekysten. Dette var Lyders første båt bygget av stål.
6. M/S «Ringve» LDZV (1969-1984). Ex M/S «Sunnmøre», «Hansa» og «Braken». Kjøpt fra Møre og Romsdal Fylkesbåtar. Gikk som fraktebåt i stor kystfart.
7. M/S «Casino» LLNT (1973-1977). Bygget i Sandnessjøen i 1967. Gikk som fraktebåt på norskekysten.
8. M/S «Ringen» JXLF (1975-1980). Ex M/S «Basel». Kjøpt fra Fred Olsen. Gikk som fraktebåt i stor kystfart.
9. M/S «Ringvoll» LHGL (1978-1983). Pallebåt- Nybygg nr. 21 ved Kragerø Verft & Dokk. Gikk som fraktebåt på norskekysten, i hovedsak for Felleskjøpet i Trondheim.
10. M/S «Ringhav» LITB (1980-1990). Ex M/S «Stjernhav» og M/S «Ravnur». Kjøpt gjennom rederiet Kaura, Trondheim. Gikk som fraktebåt på norskekysten, i hovedsak for Felleskjøpet i Trondheim.
11. M/S «Ringen» LIZQ (1980-1984.). Ex. M/S «Orkla», «Rokur» og «Jof». Kjøpt gjennom rederiet Kaura, Trondheim. Gikk som fraktebåt på norskekysten og i nordsjøfart.
I perioden 1985-1990 deltok Lyder Aune
også på eiersiden i følgende AS og KS/AS-selskaper:
12. M/S «Ringvoll» LJXN/LJXN3 (1984-1988). Ex «Namdalingen». Bygget ved Trønderverftet AS, Hommelvik i 1981. Gikk i europeisk fraktefart, inkl. Middelhavet.
13. M/S «Ringve» LXQD (1987-1990). Ex. «Atlantic Earl».Ombygd ved Lysøysund Verft i 1988. Gikk i europeisk fraktefart og på kontrakt for Statens Kornforretning (Statkorn).
14. M/S «Ringen» LACO2 (1987-1988). Søsterskip til M/S «Ringve». Også denne ble ombygget ved Lysøysund Verft i 1988. Gikk i europeisk fraktefart, inkl. Middelhavet.
Her følger en oversikt over skipene Lyder Aune og hans selskap har hatt i drift:
M/S “Turid”
Kallesignal: LIGF (LDMV)
Dimensjoner: Lengde: 69,6 fot, bredde: 20,6 fot, dypgang: 8,7 fot
Bygget: Skånevik 1870
Motor: Bygget i Oslo 1916, 59 HK. Mulig type Aker.
Hastighet: 7 knop
Tonnasje: Brutto: 66,07 tonn, Netto: 53,38 tonn
Ombygget: Kristiansund 1942. Innsatt ny motor av type Wichmann 84 HK. (1941 Rubbestadnes).
Ny dimensjon: Lengde: 70,3 fot, bredde: 20,09 fot, dypgang: 9,0 fot
Ny tonnasje: Brutto: 67,53 tonn, Netto: 32,22 tonn
M/S «Turid» ble beslaglagt av tyskerne under krigen.
HISTORIKK
1870: Levert fra T. Skaanevig Skipsbyggeri, Skaanevig som «GIBEON». Eier: Sigurd H. Blomsøy, Sandnessjøen.
1940, 13/02: Eid av Rolf Olden (mulig Trm/Trondheim).
1941, 11/12: Eid av Paul Sodal, Vingsternes i Soldfjorden.
1942, 09/09: Eid av Erik Rolfsen AS, Kristiansund.
1942, 11/09: Omdøpt til «TURID»
1944, 12/01: Eid av AS Rolf
1952, 10/01: Eid av P/R Haakon Aune, Storfosna.
1956, 21/06: Eid av P/R Knut Sevaldsen, Bindal.
1961, 00/00: KONDEMNERT
1961, 07/03: Bemannet på nytt: Ombygget ved T. Abelvær, Abelvær. Ved Ledang Slip & Verksted. Ny motor innsatt: Normo 228 hk. Eier: P/R Knut Sevaldsen, Skjelsviksjøen.
1973, 18/07: Eid av P/R Vidar Eggesvik, 8700 Nesna.
1982, 03/05: Eid av Ole Eggesvik, 8700 Nesna.
1982, 08/12: Eid av Rolf Justad AS, 8341 Stamsund.
1984, 17/09: Solgt til ukjent eier (visstnok bosatt i Sveits).
M/S “Ueland”
Kallesignal: LIRE (KBHQ)
Dimensjoner: Lengde: 72,50 fot, bredde: 20,30 fot, dypgang: 9,60 fot
Bygget: Kristiansund som seiljakt og levert Peder Kamsvaag i 884. Broren, Elling Kamsvaag, tok over båten i 1898. Familien Kamsvaag eide «UELAND» i 53 år og brukte den i slofarten til den dabbet av mot slutten av 1930-tallet.
Motor: Modernisert med ny motor type Rapp 120 hk. i 1938/1939. Ombygget 1945 med krysserhekk og ny bro hos Gravdahls Skipsbyggeri, Hillestad i Sunnhordland.
Hastighet: 8 knop
Tonnasje: Brutto: 77 tonn, Netto: ukjent
M/S «Ueland» var det første fartøyet i landet som heiste rent norsk flagg.
HISTORIKK
1884: Levert som «UELAND» for Peder Kamsvaag, Kristiansund.
1898: Eier: broren, Elling Kamsvaag overtar båten.
1903: Eier: Elling Kamsvaag, P/R, Kristiansund.
1937, 18/01: Solgt til Sverre Svendsen, Jørpelandselva,Stavanger.
1939: Ny motor innsatt, type Rapp 120 hk.
1945: Omb. med krysserhekk og ny bro hos Gravdahls Skipsbyggeri, Hillestad i Sunnhordland.
1950, 14/07: Solgt til Toralf Tegesdal, Sand, Stavanger.
1952, 14/05: Solgt til Harald Simlenes P/R, Arnafjord, Bergen.
1953, 06/01: Solgt til Theodor Bentsen P/R, Fosnavåg, Bergen.
1953, 28/03: Registreringshavn endret til Ålesund.
1954: Solgt til Haakon Aune senior, Storfosna, Trondheim.
1957, 03/06: Kolliderte med hurtigruteskipet «SIGURD JARL» og sank i Stigfjorden ved Lurøy. Var på reise fra Honningsvåg til Ålesund med fisk og tran. En mann omkom.
M/S “Bjørg Aune”
Kallesignal: LNEK
Dimensjoner: Lengde: 63,6 fot, Bredde: 15,7 fot, Dypgang: 7,4 fot. Målebrev Jnr. 08161- lengde 19,380 m. Bredde 4,790 m. Dybde 2,260
Bygget: Rosendahl Skipsverft/Skipsbyggeri 1917. Ombygget Aurosen 1946.
Motor: Union - 2 syl. 100 hk. Senere en Finnøy 3 syl. 225 hk. Ny motor: CAT 333. Havarerte etter kort tid. Ny (brukt) motor: CAT D353, firetakts rekkesekser på 24,2 liter, 424 hk., v/1225 rpm.
Hastighet: 8 knop
Tonnasje: Brutto: 80 tonn, Netto: 101 tonn, Dødvekt: 150 tonn.
Fritidsfartøy 22/05 1997. Brt. 41,680. Net. 12,490.
HISTORIKK
1917: Bygget ved Rosendahl Skipsverft/Skipsbyggeri til ukjent eier. «VEMUND».
1946: Ombygget ved Aurosen Båtbyggeri, Fræna. «VEMUND»
1949: Levert Brødrene Sæbjørnsen AS (Kvalstasjon), Steinshamn. De brukte båten som transportbåt for fabrikkens varer og tjenester mellom Steinshamn og hovedsakelig Molde/Moldedistriktet. Skipet omdøpt til - «KVALBERG».
1958: Solgt til Lyder Aune, Hestvika som «reparasjonsprosjekt». Båten hadde da blitt pårent ved kai av en Kvalbåt, - men sank ikke. Skadene var likevel så store at Brødrene Sæbjørnsen AS valgte å kondemnere båten. Nytt navn: - «BJØRG AUNE».
1961: Solgt til Arnfinn Johan Klungsør Karlsen, Tjørvåg, Aukra. – Nytt navn: «ROMSDALSFISK».
1984, 16/10: Solgt til Vikenco AS, Aukra, Molde (Arnfinn Karlsen, Tjørvåg, Aukra). Båten hadde bl.a. tilhørighet på Ona. På 90-tallet søkte rederiet om kondemnering, da båten var i dårlig forfatning.
1997, 02/10: Solgt til Hans Øivind Davidsen. Etter en oppgradering ble båten i brukbar stand. Han hadde båten i ca. 9 år. Nytt navn: «AFRODITE».
1998-1999: Ny motor: CAT 333. Etter kort tid havarerte denne og en brukt CAT D353 ble montert. Dette var en firetakts rekkesekser på 24,2 l, 424hk v/1225 rpm. Båten ble ombygget for å tjene som baseskip for sportsdykker-aktiviteter i og rundt Oslofjordområdet. Lasterommet ble ombygget til 5 små lugarer, salong og bysse.
2006, 18/01: Solgt til Johnny Dolve fra Kragerø. Han hadde båten I svært kort tid. - «AFRODITE»
2006, 25/10: Solgt til Roger Steiner, Luksefjellvegen 732, 3721 Skien. - «AFRODITE». Dette ble fartøyets endelikt. Sank i Skienselva, jfr. bilde fra NRK.no 22. august 2016.
M/S “Trana”
Kallesignal: LBPS/LHQB
Dimensjoner: Lengde 108,7 fot. - Bredde 23,6 fot - Dypgang 11,7 fot.
Bygget: Steinkjer Verft & Slip, Steinkjer. Byggeår 1921. Levering i januar.
Motor: Bolinder, BHK 160 NHK 44. Bygger - J.&C. O. Bolinders Mek. Verksted AB, Stockholm. Ny motor montert 1952. Bolinder BHK 220. Råoljemotor 2-takt., Enkeltvirkende 2 sylindre diam. 16,5 tommer. Kjeler bygget av Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri.
Hastighet: 7.5 knop
Tonnasje: Brutto: 200 tonn, Netto: 103 tonn, Dødvekt: 290 tonn.
Deltok i 2. verdenskrig som sivilt skip.
HISTORIKK
1921: Steinkjer Verft & Slip AS, Steinkjer. Skipet får navnet «TRANA»
1926: AS Forretningsbanken, Trondheim - «TRANA»
1927: AS (MS Trana ( C.J. Kiønig)), Trondheim - «TRANA»
1934: AS MS Trana (AS C.J. Kiønig), Trondheim - «TRANA»
1951: AS MS Trana (Per Johan Kiønig), Trondheim - «TRANA»
1952: Ny motor: Bolinder BHK 220. Fart 7,5 knop «TRANA»
1957: Rederi AS Tambur (Bjarne Halvorsen), Trondheim - «TRANA»
1960: Lyder Aune, Hestvika, Hitra - «TRANA»
1964: Konrad Skarsvåg P/R, Å i Åfjord, Trondheim - «TRANA»
1966: Konrad Skarsvåg, Trondheim - «TRANA»
1967: Birger Skarsvåg P/R, Trondheim - «TRANA»
1969: Sameiet Steen-Hansen (Knut Steen-Hansen), Oslo - «TRANA»
1971: Skips AS Tonny (Samuelsen & Galtung), Oslo - «TRANA»
1973: Gunvald Ottesen, Haugesund, Oslo - «TRANA»
1975: Ukjent eier. Nytt navn: «SEAWAY»
Grunnstøtte 15/01-1975 ved Stavenes, Stryn, Sogn. Kondemnert - «SEAWAY»
M/S “Vestfold 1”
Kallesignal: LAXD
Dimensjoner: Lengde 125,6 fot. – (1956/133,3 fot.) Bredde 25,0 fot. - Dypgang 11,9 fot.
Bygget: Smiths Dock Co. Ltd., Middlesbrough, UK. Byggeår 1915, Nr.644
Motor: Triple 3 cyl. NHK. 1956 ny motor: Atlas BHK 300. 1959. Ny motor: Sulzer BHK 450 (Motor ved overtakelse av Lyder Aune var en MGO V-8 syl. BHK 450).
Hastighet: Ca 10 knop
Tonnasje: Brt. 267 - Net. 109 – Dødvekt 354 .
Ommålt i 1956: Brt. 289 – Net. 153.
HISTORIKK
1915: Levert som pansret ubåtjager til The Royal Navy, UK. - «Z4»
1917: Nytt navn: «BOWHEAD»
1920: A. J. Ashwin, London, UK. - «BOWHEAD»
1924: CIA. Ballenera del Peru Ltd., Callao, Peru - «BOWHEAD»
1926: Esso AS, Oslo (Rigget til lekter) - «ESSO 20»
1952: Havarerte og sank 2/2 i Fredrikstad på grunt vann. Berget.
1952: Kjøpt av ukjent eier. Nytt navn: - «SVARTEN»
1955: Skips AS KES (Knut Ness), Tønsberg. Nytt navn: - «VESTFOLD 1»
1956: Ombygd til lastebåt ved Husø Verft, Tønsberg - «VESTFOLD 1».
Ommålt: Brt. 289 tonn. Net. 153 tonn. Lengde: 133,3 fot.
1956: Ny motor: Atlas BHK 300.
1959: Ny motor: Sulzer BHK 450 – (M.G.O. V-8 produsert I Mulhouse, Frankrike) - fart ca. 12 knop.
1964: Solgt til Lyder Aune, Trondheim. - «VESTFOLD 1».
1968: Ny motor: General Motors (GM) V-16 BHK 450 – fart ca. 10 knop.
1970: Solgt til Emil Kristensen, Sandnessjøen/Trondheim. «VESTFOLD 1»
1990: Omdøpt til - «HAMNFJELL»
1992: Solgt til Odd Stabben, Tustna, Kristiansund N. - «HAMNFJELL»
1992: Solgt til Soltin Shipment AS, Haugesund, Trondheim. - «HAMNFJELL»
1992: Solgt til Mianda Ltd., Panama. - «HAMNFJELL»
2001: Videre skjebne ukjent. (Further information unknown).
M/S “Ringve”
Kallesignal: LHGL
Dimensjoner: Lengde 51,51 m. - Bredde 8,56 m. - Dypgang 4,26 m.
Bygget: C.Luhring Schiffswerft Gmbh. & Co., Brake, Tyskland i 1956. Byggenr. 5505. Levert februar 1956.
Motor: M.A.K. 760 BHK. Bygget av Mak Masch., Kiel, Tyskland.
Hastighet: Ca 11,8 knop
Tonnasje: Brutto: 294 tonn, Netto: 137 tonn. Dødvekt: 520 tonn.
HISTORIKK
1956: Levert til Backers Rederier AS, Kristiansund - «BRAKEN»
1962: Solgt til Nordsjøtransport, Strandheim & Stensaker, Bergen - «HANSA
1962: Solgt til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Ålesund - «SUNNMØRE»
1969: Solgt til Lyder Aune, Heimdal, Trondheim - «RINGVE»
1981: Ny motor installert: Callesen, 690 BHK.
1984: Lyder Aune (Inge Mandal, Bjugn), Trondheim - «RINGVE»
1984: Solgt til AS Bulktrans (Arve Vik, Stamneshella), Bergen - «BULK-TRANS»
1985: Eier: AS Bulktrans (Scantrans AS), Bergen - «BULK-TRANS»
1987: Eier: Osterbulk AS, Ulset, Bergen - «OSTERBULK»
1989: Eier: Bulkmann AS, Ulset, Bergen - «BULKMANN»
1998: Eier: Osterfrakt AS, Stamnes, Bergen - «NICO»
2001: Sank etter grunnstøting 03/04-2001. Brakt flott den 08/04-2001 og kondemnert (Total loss).
M/S “Casino”
Kallesignal: LLNT
Dimensjoner: Lengde 37,61 m. - Bredde 7,43 m. - Dypgang 2,59 m.
Bygget: Sandnessjøen Slip & Verksted, Sandnessjøen. Byggeår 1967. Byggenr. 12. Leveringsmåned: juli.
Motor: Normo 4 syl. BHK 280. Bygget av Ulstein Bergen AS, Bergen.
Hastighet: Ca 9 knop
Tonnasje: Brt. 198 - Net. 112 - Dødvekt 393.
HISTORIKK
1967/07: Levert til I/S Syver (Høvding Skipsopphugging), Sandnessjøen. - «CASINO»
1972/00: Solgt til Lyder Aune, (John H. Hansen AS), Oslo. - «CASINO»
1975/00: Solgt til I/S Syver (Høvding Skipsopphugging), Oslo. - «CASINO».
1977/00: Solgt til Nesset Rederi AS, Oslo. - «CASINO».
1981/03: Solgt til Søren Skagefoss, Ottersøy, Oslo. - «CASINO»
1992/12: Solgt til Casino AS (Lars Skagemo, Ottersøy), Oslo. - «CASINO».
1994/07: Ommålt: Brt. 248. Net. 120. - «CASINO».
1995/11: Solgt til Askville Båtservice (Atle Gjerøy), Askville, Florø. - «CASINO».
1997/09: Solgt til Odd Magne Stabben, Hagavik, Florø. - «CASINO».
1998/10: Solgt til Mohammed Sisse, Belize. Nytt navn: «PRINCESS CLAUDIA».
1999/06: Sank den 14/06-1999 på reden i Bissau, Guinea-Bissau, under en kraftig tornado.
M/S “Ringen”
Kallesignal: JXLF
Dimensjoner: Lengde 41,11 m. - Bredde 9,17 m. - Dypgang 3,41 m.
Bygget: Fiskarstrand Slipp & Mek. Verksted, Fiskarstrand. Byggeår 1970. Byggenr. 18.
Motor: M.W.M 675 BHK. Bygget av Motorenwerken Mannheim AG, Mannheim.
Hastighet: 10 knop
Tonnasje: Brutto: 199 tonn, Netto: 111 tonn. Dødvekt: 554 tonn.
HISTORIKK
1970/12: Levert til S/E Basel (Th. Jacobsen & Co. AS) Oslo - «BASEL»
1972/00: Solgt til Fred Olsen & Co., Oslo - «BASEL»
1973/00: Overført til P/R Basel, (Fred Olsen & Co), Oslo - « BASEL»
1975/00: Solgt til Lyder Aune, Trondheim, nytt navn: «RINGEN»
1980/04: Solgt til Arne Wårheim, Stamsund, Svolvær, nytt navn: «Wårvik»
1985/07: Solgt til P/R Saaøy (Audun Herland, Vanse), Farsund, nytt navn: «SAAØY»
1987/06: Solgt til Oddvar Berge AS, Sandstad, Trondheim, nytt navn: «ÅSØY»
1990/11: Solgt til P/R Marina-S. (Chr. Jensen Søborg & Benthin’s EFTF. AS Shipping), Asaa, Danmark. Nytt navn: « MARINA-S»
2001/00: P/R Marina-S, (Steen Skallerup Poulsen), Asaa, Danmark - «MARINA-S»
2003/06: P/R Marina-S, (Steen Skallerup Poulsen), Hals, Danmark - «MARINA-S»
2006/04: Kolliderte den 25/04 med det svenske lasteskipet «TINTO» av Ørnskjøldsvik i posisjon N. 57.49.6, E. 17.19.6, (vest for Gotland) i tett tåke og gikk umiddelbart til bunns. Besetningen ble reddet av det svenske fartøyet.
M/S “Ringvoll”
Kallesignal: LHGL
Dimensjoner: Lengde 49,59 m. - Bredde 9,34 m. - Dypgang 1,77 m.
Bygget: Alpha 660 BHK. - Bygget av Alpha Diesel AS, Fredrikshavn.
Motor: Ukjent
Hastighet: 10 knop
Tonnasje: Brutto: 199 tonn, Netto: 101 tonn. Dødvekt: 493 tonn.
HISTORIKK
08/1978: Levert som «RINGVOLL» til Lyder Aune, Heimdal, Trondheim.
12/1983: Solgt til Fiskernes Agnforsyning, Tromsø.
01/1984: Omdøpt til «LARS HAGERUP».
04/1984: Ombygd til fryseskip ved E.S. Nielsen Mek. Verksted, Harstad.
00/1994: Ommålt: Brutto: 605 tonn - Netto: 241 tonn.
11/2002: Solgt til Fiskuverkanin Hateigar EHF, Gardur, Island. Nytt navn «BJOERGVIN».
04/2003: Overført til Fuskurverkanin Hateigar EHF, (Noreco AS) Bergen. Nytt navn «BJØRGVIN»
05/2003: Solgt til Noreco AS, Godvik, Bergen.
02/2005: Solgt til Sjolaskip h/f (AS Skipmanagement Ltd.) Bergen. Nytt navn «ORION».
10/2006: Overført til Sjolaskip h/f (AS Skipmanagement Ltd.) Belize.
06/2007: Solgt til Kenora Shipping Co. Ltd. (Sjolaskip Ltd.) Belize.
00/2008: Solgt til Kenora Shipping Co. Ltd. (Kartla Seafood h/f) Belize.
06/2009: Solgt til Baja Aqua Farms SA de CV, Ensenada, Mexico.
06/2018: Overført til Baja Aqua Farms SA de CV. Ukjent flagg.
M/S “Ringhav”
Kallesignal: LITB
Dimensjoner: Lengde 49,59 m. - Bredde 10,11 m. - Dypgang 4,78 m.
Bygget: VEB. Elbenverften Boizenburg, Rosslau, Tyskland. Byggeår 1972. Byggenr.: 3339. Leveringsmåned: Mars
Motor: M.W.M., BHK 810. Bygget av Motorenw. Mannheim A/G, Mannheim.
Hastighet: Ca 11,5 knop
Tonnasje: Brt. 197 - Net. 116 - Dødvekt 599.
HISTORIKK
1972/03: Levert som «RAVNUR» til P/F Skipafelagid, Færøyene, Torshavn, Færøyene.
1979/09: Solgt til KS AS Kaura, Trondheim. Nytt navn: «STJERNHAV».
1980/11: Solgt til Lyder Aune, 7080 Heimdal, Trondheim. Nytt navn: - «RINGHAV»
1988/05: Ommålt: Brt. 689. Net. 276.
1990/09: Solgt til Leif Andorsen, Svolvær. Nytt navn:- «KONGSTIND».
1991/01: Overført til P/R Kongstind (Leif Andorsen), Svolvær. - «KONGSTIND»
2003/01: Sank på Hustadvika (nær Buajupet) den 04/01-2003 med tap av hele besetningen. Slettet først den 04/12-2003.
M/S “Ringen”
Kallesignal: LIZQ / LIZQ3
Dimensjoner: Lengde 49,59 m. - Bredde 10,11 m. - Dypgang 4,78 m.
Bygget: VEB. Elbenverften Boizenburg, Rosslau, Tyskland. Byggeår 1972. Byggenr.: 3335. Leveringsmåned: Januar.
Motor: Atlas MaK. BHK 900. Bygget av Atlas MaK, Tyskland.
Hastighet: Ca 11 knop
Tonnasje: Brt. 299 - Net. 216 - Dødvekt 870.
HISTORIKK
1972/01: Levert som «JOFF» til I/S Lars Rej Johansen & Knut A. Knutsen. (Lars Rej Johansen), Oslo.
1973/00: Solgt til P/F Skipafelagid Færøyar, Torshavn, Færøyene. Nytt navn: “ROKUR”.
1980/02: Solgt til KS AS Kaura, Trondheim. Nytt navn: «ORKLA».
1980/05: Solgt til Lyder Aune, 7080 Heimdal, Trondheim. Nytt navn: «RINGEN».
1984/10: Solgt til P/R Line (Odd Wagle, Oslo), Trondheim. Nytt navn: -«LINE».
1989/08: Overført til P/R Line, (Odd Wagle, Oslo), Levanger. - «LINE».
1989/08: Innmeldt I NIS (Norsk Internasjonalt Skipsregister – nr.653) LIZQ3.
1994/01: Ommålt: Brt. 906. Net. 435.
1994/12: Solgt til Frisnes AS, Kopervik. Nytt navn: «FRISNES».
1999/04: Overført til Frisnes AS, Nassau, Bahamas. - «FRISNES».
2000/07: Overført til Frisnes AS, (Kopervik Ship Management AS), Nassau, Bahamas. - «FRISNES».
2004/05: Solgt til Nado Shipping Ltd. (TMB Shipping Ltd.), Wonsan, Nord-Korea. Nytt navn: «YOUSSEF MAR».
2005/03: Solgt til Altrans Maritime Services SA (Altintas Gemi Acenteligi), Wonsan, Nord-Korea. Nytt navn: - «KAPTAN MUHSIN».
2006/04: Solgt til Prosperity Shipping Ltd. (Morinvest Ltd.), Basseterre, St.Kitts & Nevis. Nytt navn: - «CGY SVETLANA».
2006/09: Solgt til Myth Shipping Ltd. (Rokokko Skipmanagement SIA), Batumi, Georgia.
2008/11: Overført til Myth Shipping Ltd. (Morinvest Ltd.), Batumi, Georgia - «CGY SVETLANA».
2009/05: Solgt til Napoleon 76, Batumi, GEORGIA. - «CGY SVETLANA».
2009/11: Overført til Napoleon 76, (Morline Group), Batumi, Georgia. - «CGY SVETLANA».
2013/06: Solgt til Merkur LLC, Zanzibar, Tanzania. Nytt navn: - «PASHA».
2013/09: Total loss den 12/09-2013.
M/S “Ringvoll”
Kallesignal: LJXN / LJXN3
Dimensjoner: Lengde 77,30 m. - Bredde 14,70 m. - Dypgang 5,92 m.
Bygget: Trønderverftet AS, Hommelvik. Byggeår: 1981. Byggenr.: 46. Levert: Juli.
Motor: Normo. BHK. 1.690. Bygget av Ulstein Bergen AS, Bergen.
Hastighet: Ca. 13,5 knop
Tonnasje: Brt. 1.199 - Net. 640 – Dødvekt 2.700 tonn.
HISTORIKK
1981/07: Levert som «NAMDALINGEN» til Viktor Meland AS, Lauvsnes, Namsos.
1984/01: Solgt til AS Li-Ship 1 (Håkon Nygaard, Oslo. «NAMDALINGEN»
1984/04: Solgt til KS AS Ringvoll, (Lyder Aune, 7080 Heimdal), Trondheim. Nytt navn: - «RINGVOLL».
1987/09: Innmeldt i NIS (Norsk Internasjonalt skipsregister). Nr. 53 - LJXN3. «RINGVOLL»
1988/03: Overført til AS Li-Ship 1 (AS Låneinstituttet for Skipsbyggeriene), Trondheim.
1988/07: Solgt til Magnus (Steineger & Wiik AS), Oslo. Nytt navn: - «MAGNUS S».
1991/01: Solgt til AS Magnus (Sandnesship AS), Oslo. -«MAGNUS S»
1992/07: Solgt til Waterdrive, Marine Ltd. (Delta Shipping & Trading b.v.b.a.), Limassol, Cypros. Nytt navn: «ULLA».
1998/00: Solgt til Patricia Shipping Ltd. (C-Bridge Belgium NV.), Nassau, Bahamas. - «ULLA».
1999/00: Overført til Patricia Shipping Ltd. (C-Bridge, Belgium NV), Nassau, Bahamas. - «ULLA».
2003/09: Solgt til Reef Ship Management Ltd. (Zambesi Shipping Agency), Kingstown. St. Vincent & Grenadines. Nytt navn: - «REEF COMORES».
2004/00: Omdøpt/nytt navn: - «REEF-PEMBA».
2005/08: Sank etter kollisjon med tanker «GAS VISION» den 14/08-2005 i posisjon N 24.16 E 58.33 (nærmere bestemt I Omanbukten utenfor byen Muskat).
M/S “Ringve”
Kallesignal: LXQD
Dimensjoner: Lengde 90,40 m. - Bredde 14,76 m. - Dypgang 7,80 m.
Bygget: Schiffswerft Korneuburg AG, Korneuburg, Østerrike 1972. Byggenr. 700. Leveringsmåned: Juni.
Motor: 1972 M.W.M. 3.000 BHK. Bygget av Motorenw. Mannheim A/G, Mannheim. 1980 – ny motor: M.A.K. 8Mu453AK BHP 2990 ved 600 rpm. 8 syl. 4-takt rekkemotor. Bygget av Mak Masch., Kiel, Tyskland.
Hastighet: Ca 14,5 knop
Tonnasje: Brt. 1.403 Net. 643 - Dødvekt 2.790.
1995: Brt. 2.627 Net. 1.657
HISTORIKK
1972/06: Bygget ved Condor Reederei OHG, Wien, Østerrike. - «HEINBURG».
1972/00: Omdøpt/nytt navn: «NAD MONARCH»
1973/00: Solgt til P/R M/S NAD Monarch (Peter Døhle Schiffahrts K/G, Hamburg.
1975/00: P/R M/S Atlantic Earl (Horst Zeppenfeld), Hamburg. - «ATLANTIC EARL».
1980/00: Ny motor: M.A.K. BHK 2990. - «ATLANTIC EARL».
1981/00: P/R M/S Atlantic Earl (Reederei Horst Zeppenfeld Gmbh & Co. K/G), Panama.
1986/00: P/R M/S Atlantic Earl (Reederei Horst Zeppenfeld Gmbh & Co. K/G),Limassol.
1987/06: Solgt til Skips AS Ringve, Heimdal, Trondheim. Nytt navn: «RINGVE».
1990/03: Solgt til Paul Wilson & Co. A/S, Hop, Bergen. Nytt navn: - «RINKO».
1993/03: Solgt til ANS korntransport III (Paul Wilson Management A/S, Hop, Bergen.- «RINKO».
1995/12: Solgt til Eidsvoll Invest AS, Bømlo (Continental Ship Management AS), Bergen.
1995/12: Ommålt: Brt. 2.627 Net. 1.657. - «RINKO».
1997/04: Solgt til Rinko AS, Bømlo (Continental Ship Management AS), Bergen. - «RINKO».
1999/08: Solgt til Caiano Shipping AS (Continental Ship Management AS), Bergen. - «RINKO».
2001/09: Solgt til Lymar Maritime Co., Pireus. - «RINKO I».
2002/11: Solgt til Leader Shipping Services S.A., Belize. - «RINKO I».
2003/00: Nytt navn/omdøpt: - «UNITY».
2003/10: Dayton Maritime S.A. (Sekur Holdingselskap Inc.), Panama. – Nytt navn: «DAYTON».
2006/12: Fortune Maritime Services Ltd., Panama. - «DAYTON».
2007/03: Fortune Maritime Services Ltd., (Kevser Maritime & Ship Chart), Panama. - «KEVSER II»
2009/00: Still in service/Fremdeles I fart.
M/S “Ringen”
Kallesignal: LACO2
Dimensjoner: Lengde 90,48 m. - Bredde 14,76 m. - Dypgang 7,80 m.
Bygget: Schiffswerft Korneuburg AG, Korneuburg, Østerrike 1972. Byggenr. 702. Leveringsmåned: Juni.
Motor: 1972 M.W.M. 3.000 BHK. Bygget av Motorenw. Mannheim A/G, Mannheim.
Hastighet: Ca 14,5 knop
Tonnasje: Brt. 2.546 Net. 1.191 - Dødvekt 2.630.
1994: Brt. 2.586 – Net. 1.314.
HISTORIKK
1972/06: Levert til P/R Korneuburg (Peter Døhle Schiffahrts K/G), Hamburg, - «KORNEUBURG».
1972/00: Solgt til P/R M/S NAD King (Peter Døhle Schiffahrts K/G), Hamburg, - «NAD KING».
1975/00: Solgt til P/R M/S Atlantic King (Horst Zeppenfeld), Hamburg. «ATLANTIC KING».
1978/00: Omdøpt til: - «SHAIKAH AL QURAICHI».
1979/00: Omdøpt til: - «ATLANTIC KING».
1980/00: Overført til P/R M/S Atlantic King (Reederei Horst Zeppenfeld Gmbh &Co. K/G.
1981/00: Solgt til Harvey Container Ship Ltd., St. Johns, Newfoundland. - «BONAVENTURE II».
1984/00: Solgt til Hafskip H/F, Reykjavik, Island. Nytt navn: - «HOFSA».
1986/01: Solgt til Eimshipafelag Island G/F, Reykjavik, Island. Nytt navn: - «LAXFOSS».
1987/01: Solgt til K/S A/S RINGEN, Heimdal, Trondheim. Nytt navn: - «RINGEN».
1987/09: Innmeldt i NIS Nr.054 LACO2 - «RINGEN».
1987/11: Overført til KS AS Ringen Ship Management, (KS AS Ringen, Heimdal. - «RINGEN».
1988/09: Solgt til Sandnesship A/S, Sandnessjøen. - «RINGEN».
1990/01: Omdøpt til: - «GIMO CELTICA».
1990/04: Solgt til P/R Grøtting & Aune ANS, (Inge Grøtting, Åfjord), Tr.-heim. - «GIMO CELTICA».
1990/10: Omdøpt til: - «GIMO TRADER».
1992/09: Solgt til Marine Partner A/S, Trondheim. - «GIMO TRADER».
1992/12: Omdøpt til: - «MARINE TRADER».
1993/08: Overført til Marine Partner A/S, Nassau, Bahamas. - «MARINE TRADER».
1994/06: Solgt til P/R Heidi ANS, (Odd Wagle), Levanger. Nytt navn: - «NORUNN»
1994/09: Ommålt: Brt. 2.586 – Net. 1.341. - «NORUNN».
2002/08: Overf. til PR. Heidi ANS, (Odd Wagle AS, Oslo), Levanger. Nytt navn:- “LINDA».
2007/05: Overf. til PR. Heidi AS, (Rolf Wagle AS, Oslo), Levanger. - «LINDA».
2008/01: Overf. til Rederiet Heidi AS, (Rolf Wagle AS, Oslo), Levanger.«LINDA»
2008/11: Overf. til SIA Wagle Ltd., (Rolf Wagle AS, Oslo), Levanger. - «LINDA»
2014/07 : Solgt til Danmark for opphugging ved Fornæs Aps., Grenå. Ankom 24/07-2014.