Om oss

Hitra historielag har som mål å formidle kunnskap om små og store hendelser og personligheter som har preget Hitra til å bli slik som vi er i dag. Laget er ungt, det ble stiftet i 2007.

Laget skal fremme interessen for slekts- og lokalhistorie og kulturvern, samle inn og ta vare på alt som har betydning for Hitras historie og som kan fortelle om folks livsvilkår gjennom tidene.

Jeg har hver dag med butikken forandringer og omstilling, er det blitt viktigere å få samlet lokal historie og lokale bilder for kommende generasjoner. Gjennom årboka «Skarvsetta», bøker, kildeskrifter, møter, foredrag, diskusjoner og utstillinger, ønsker vi å bidra til å ta vare på kunnskapen om vår historie.
Hitra historielag består av frivillige tilsluttede medlemmer med interesse for egen historie, som bruker av sin fritid for å bevare kunnskap om vår fjerne og nære fortid. Gjennom medlemskapet treffer du mange personer du kan dele felles interesse for lokalhistorie med.

Hitra Meieri, 1961

Børøysundet i gamle dager