Utkantbutikkene som forsvant

Av Svend Sivertsen - Artikkel i Skarvsetta 2020

Ørnulf Strøm hadde gården Hamna. Der var det også postkontor og han drev landhandel fra tidlig på 1930-tallet. Tidlig på 1970-tallet var det slutt med butikkdrifta i Hamna.

I løpet av de siste 50-60 åra har det skjedd en revolusjonerende utvikling på mange områder i vår lille kommune. Bosettingsmøsteret har endret seg, infrastruktur er bygd ut og gjort endringene mulig. Bedre veier og nye bruer har blitt bygd, nye trafikkmønstre og nye bussruter er opprettet og binder bygder og sentrum sammen. Veien langs Straumfjorden til Gryta var et voldsomt framskritt og gjorde det mulig å kjøre rundt hele Hitra for første gang i 1967.

Elektrisiteten kom som en velsignelse og åpnet for helt nye muligheter. Fergesamband med fastlandet endret svært mye. Først kom fergesambandet fra Forsnes til Smøla og Kristiansund i 1961 og knyttet Hitra nærmere Nordmøre. Både handel og persontrafikk på den sør- og vestlige delen av Hitra ble trukket enda sterkere i den retninga. Men også i tidligere tider ble folk trukket vestover. Jektefarten med tørrfisk og sild fra Hitra gikk i retning Møre og Kristiansund. Alle varer ble fraktet sjøveien, og byen for mange hitterværinger var Kristiansund. Der solgte de fisken sin og der kjøpte de varer. Møre og Romsdal Fylkesbåtar hadde båtruter som anløpte flere steder på Hitra. Mørebåtene var et kjent begrep.

 

Hver grend sin butikk

Årboka har en sak om utviklinga på Hitra de siste 50-60 åra, og vi har sett på hvordan den har endret eksistensgrunnlaget og mulighetene for butikkene. Vi har vært nødt til å sette en startstrek ved kommunesammenslåinga 1963/1964. Mange kjente handelssteder har vært i drift omkring på Hitra lenge før, mange gamle handelssteder har også fått fyldige omtaler i lokalhistoria som Hopsjøen og Aunøya. Nå velger vi å sikre omtale og få fram den nære historia etter 1963. Hva har skjedd med butikkene, hvorfor har det skjedd, hvem har overlevd i den nye tida?

Og det er på høy tid at vi prøver å fortelle historia, for allerede har det vært utfordrende å få beskrivelser og faktaopplysninger fra denne epoken. Når vi har snakket med berørte, slekt og pårørende, har svaret ofte vært – det er ikke så mange å spørre. De som var med i starten og kjente historia best, er borte. 

Utviklinga har gått fort og den har vært dramatisk for både enkeltpersoner og for mange utkantgrender. Det hadde vært ei tid der folk måtte gå i all slags terreng, etter stier langs berg og myr, når de skulle til butikken og barna til skolen. Båten var eneste framkomstmiddelet når folk skulle reise på besøk og delta i sosiale, eller kommunale sammenkomster. Veier fantes nesten ikke, men det var ei brytningstid der arbeidslag svingte slegga, brukte skufla og kjørte «sluskbåra» for å få fram nye veistubber.

 

Nye veier og bruer

I løpet av disse åra har veier, bruer og ferger gjort hele lokalsamfunnet mindre på en måte. Avstandene har blitt kortere, og ikke minst har tida folk bruker til å reise fra A til B blitt voldsomt redusert.
Aller størst betydning for utviklinga fikk fergesambandene som ble åpnet i mai 1964, med faste fergeavganger mellom Sandstad og Storoddan i Hemne, og ferge mellom Kjerringvåg og Flatval. Med ett ble det bil- og bussforbindelse til Orkdal og Trondheim, og vareleveransene til butikker og næringsdrivende kom etter hvert med godsbiler direkte fra grossistlager i Trondheim. De små samfunnene våre ble straks mye sterkere orientert i retning Trondheim som ble byen der handel lokket, og mange offentlige tjenester var lokalisert for alle trøndere.

Tida gikk og mange små steder fikk ikke lenger anløp av rutebåten, og dermed fikk heller ikke butikkene levert varene på kaia. Sjøverts varetransport fikk konkurranse fra godsbilene som snart kjørte dagligvarene helt fram til butikkene. Til å begynne var det slik at butikdriverne måtte til nærmeste dampskipskai og laste opp og kjøre heim varene selv. Rutebåtekspedisjonene hadde jevnlige anløp av godsbåten «Yrjar». Enkelte fikk lenge varene med godsbåten, blant annet ved Hestvika kai der Trygve Kaald var sjefen. Børøysundet og Hestvika har lange tradisjoner som varelager, båtekspedisjon og skysstasjon. Hit kom rutebåtene til Fosen Trafikklag med passasjerer og varer. Det var utgangspunkt for bussrutene for folk som kom fra Trondheim med båten og skulle videre i retning Sørhitra og Uthitra. Godsbilen lastet opp varer for utkjøring til store deler av Hitra. Godsbilen ble et begrep, og blant de første som kjøpte storbil og kjørte ut varer var Sivert Kasper Strøm, og etter hvert hans bror Karl Hjalmar. Øyvind Øyen hadde også godsbil og kjørte ut varer til butikkene.

 

Assortert landhandel

Fergeforbindelsen med fastlandet resulterte i enorm trafikkøkning. Ennå i 1964 da fire kommuner ble til en, var det ikke sammenhengende veinett rundt Hitra. Veien fra Kvenvær til Straum var ikke ferdig før i 1967. Fergeforbindelsen mellom Fillan og Brøttingsvågen på Fjellværsøya kom heller ikke før i 1967, og samme år var brua over Knarrlagsundet ferdig. En voldsom omvelting innen samferdselen fant sted i en kort, hektisk periode.  

De lokale handelsmennene som det var mange av, måtte raskt tilpasse seg ny tid, og mange av dem fikk utfordringer med å overleve. Ved kommunesammenslåinga var det ca 40 butikker, eller landhandlere, omkring i nykommunen.

Varetransporten ble totalt endret og folk reiste mer etter som veinettet ble bygd ut og bussruter satt opp. Handelen var i sterk endring. Før godsrutas tid, måtte butikkdriveren selv hente varene, først med hest og vogn, og inn på 1950-tallet fikk noen lisens til å kjøpe egen varebil dersom de kunne legge fram attest på at de hadde behov for bil i næringsøyemed. Ennå var det ikke mange som hadde bil på Hitra.

Mange handelsmenn hadde levd og drevet sin virksomhet i fattigslige tider, folk hadde ikke mye å rutte med. Butikkene var ikke store, og vareutvalget bare det aller nødvendigste. Ofte drev disse handelsmennene med kjøp og salg av fisk og sild i tillegg. De kjøpte fisk av bygdas fiskere, de saltet og la i kasser som de solgte videre til oppkjøpere i byen, og noen tørket fisk på hjell og solgte i Kristiansund. Noen hadde større fartøyer og gikk til Lofoten og kjøpte opp fisk som de saltet og tørket. Noe ble sendt med rutebåten, var partiene større var det fraktefartøyer som kom og hentet kassene. Noen handelsmenn hadde også egen fraktebåt.

Ei grend med respekt for seg selv hadde hatt sin lille ass.landhandel. Folk var vant til at det var sjøveien som var viktigste vei til butikken. Veiene var få og til tider uframkommelig når det var mye snø. Da tok sjøvante hitterværinger seg ned til naustet, drog ut færingen og satte kurs for handelsmannen. Slik var situasjonen omkring på hele Hitra. Nå ble det endring.

Grossisthandel fra bil

Og det som kom til å endre utviklingen aller mest, var da grossistbilene kom i gang med faste kjøreruter rundt Hitra, og hver handelsmann kunne plukke ut det han ville ha og fikk varene levert på stedet. Bilene kom til butikkene med rikt utvalg av ferske varer, og handelsmannen som det fortsatt het den gangen, kjøpte det han ønsket. Mannen i bilen var både sjåfør og selger. De nye, store varebilene, noen hadde til og med fryse- og kjølebiler, kjørte rundt til hver enkelt handelsmann og solgte varer som frukt og grønsaker, kaffe, kaker, salater, is, kjøttvarer, øl og mineralvann o.l. rett fra bilene.

Den første som startet med grossist-rute var Otto Åberg. Han var framsynt, og allerede i 1963 kjørte han frukt og grønnsaker for Banan-Mathissen til Hitra via ferga fra Kristiansund til Forsnes. Han lastet opp storbilen ved lageret i Trondheim på morgenen, kjørte til Kristiansund på ettermiddagen og tok siste ferge fra Kristiansund via Smøla til Forsnes om kvelden. Nede i veien til fergeleiet på Forsnes bodde Thormod Ottervik. Han hadde også en liten landhandel på den tida. Åberg fikk avtale med han om overnatting, og morgenen etter startet han på en lang salgsrute på Hitra.

Åberg flyttet til Hitra med familien og bygde hus og varelager i Hestvika etter hvert. Derfra kjørte han ut varer for storgrossistene Banan-Mathissen, Kjeldsberg og Stabburet hver eneste dag. Foruten rute rundt på Hitra, hadde han rute på Frøya hvor det var omtrent samme antall butikker. Likeså tok han ferga til Storoddan en gang i uka og kjørte fast rute til handlende i Hemne. Øl og mineralvann ble kjørt ut fra eget Dahls-lager i Børøsundet, det sørget Nils August Strøm for. Også Bøndernes Salgslag og Løvold i Kristiansund kjørte tidlig rute med kjølebiler fulle av pålegg og annen kjøttmat.

 

Vanskelig omstilling

Den tradisjonelle butikkhandelen måtte omstille seg. De små utkantbutikkene møtte nå en stadig tøffere hverdag, og mange greide ikke å overleve. Mange hadde ikke annet valg enn å legge ned. På midten av 1960-tallet var det mange og svært små butikker. Det var blant annet fem butikker på Dolmøya, på Fjellværsøya/Ulvøya var det sju. På Innhitra var det i alt ti.

I årboka presenteres en kort historie om hver av de ca 40 butikkene. Fakta og opplysninger er innhentet fra folk som sto dette nært, og gjennomgangstonen er at butikkene ble for små og omsetninga for lita i ei ny tid der avstandene ble kortet inn og folk fartet mer. På 1970-tallet begynte også utbyggingen av sentrumsområdet i det nye kommunesentret Fillan å merkes. Nye arbeidsplasser både offentlige og private, ble skapt. Mange handlet i tilknytning til arbeidsstedet sitt der det vokste fram nye tilbud og tjenester, og dette virket fort inn på omsetninga til en liten utkantbutikk.

Aller sterkest merket butikkene den store endringen i handlemønster som kom utover på 1980-tallet med Hitratorget og mange spesialbutikker som vokste fram i Fillan. Den lille ass.landhandelen fikk det vanskelig. Mange peker på disse utviklingstrekkene og forteller om egne erfaringer.

I 2020 er det kun sju dagligvarebutikker på hele Hitra. Det er to dagligvarebutikker i Fillan som har kommet som nyetableringer, Rema 1000 og Coop Extra. Av de gamle som eksisterte midtveis på 1960-tallet, er det disse fem som fortsatt eksisterer: 
Aug.Faxvaag (Joker Kvenvær), O.Sivertsen Dagligvarer (Bunnpris Sandstad), O.Selvaag Eftf (Joker Knarrlagsund), Dolmøy Handel (Joker Dolmøy) og Nærmat, Melandsjø.

Otto Åberg (1938-2020) er kilden vår når vi ramser opp 40 butikker som drev dagligvarehandel på Hitra på 1960-tallet. Noen la ned driften i løpet av det første tiåret, andre greide å holde det gående noen år, men butikker ble nedlagt i tur og orden i perioden på 50-60 år.

Åberg gjenoppfrisker kjøreruta fra varelageret sitt i Hestvika rundt Hitra og Dolmøya, og ut til Fjellværsøya og Ulvøya etter at ferga fra Fillan til Brøttingsvågen kom.

 

Vi har delt inn butikkene etter gammel-kommunene

FILLAN

K.H. Norbotten & Co, - Sæthers Dagligvarer, - Fillfjorden Samvirkelag, 
D.A. Danielsen (Tranvikan).
Ansnes Samvirkelag og S.A. Fjeldvær (Fjeldvær Dagligvarer)
Fjellværøy Samvirkelag, - L.Sandstad, (Aukan) og Wessel Skarsvaag, Nordbotn
O.Selvaag Eftf, - K.S. Røvik, - Trollheimen Handel og Kristine Bergli

HITRA

Barman Handel, - Hitra Samvirkelag, - Hamarvik Samvirkelag avd 2 (Vikan), - Martin Eide og Hitra Handel (Nærmat).
Dolmøy Handel, - Johs. Breivoll, - Olaf Ramsli, - Stadsvik Handel og Nærmat Rabben & Øien, Hestnes Handel og Trygve Strøm Handel, Straum.

KVENVÆR

Aug. Faxvaag, - Gus D. Kvam, Grefsnesvågen, - Isak Hegerberg (Monsøya og Stein), - A. Ingebrigtsen, - Rognvik, Gjøssøya, - Risøysund og Forsnes Handel (Ottervik / Forsnes)

SANDSTAD

Nils Strøm AS, - E. Norbotten Eftf, - O.Sivertsen Dagligvarer, - Sandstad Samvirkelag, - Skatvold Kolonial, - Kolbjørn Hansen Handel, - AS Ørnulf Strøm, Hamna, - Rolf Kaald & Co, - Hermann Svenning, Kvammen og Utset Innkjøpslag.

For å lage denne historia om butikkene har vi brukt mange kilder, ikke minst bladd i gamle lokalaviser og snakket med mennesker som selv har vært involvert enten direkte, eller gjennom slekt og venner. Flere har delt bilder med oss. Vi har nevnt kilder under hver butikk og håper vi ikke har glemt noen. Noen har bidratt ekstra og skrevet historia til butikker de kjente godt.

Lovise Aukan drev butikken L. Sandstad på Fjellvær sammen med mannen Anton. Det var slutt i 1998.



Bilder fra medlemsturen til Stora og Vedøya.

17. september møtte rundt 50 interesserte opp på marinaen på Sætra. Deretter ble de skysset til Stora og Vedøya i Kystmuseets RIB. Arnfinn Storø var med som guide og historieforteller. Vi fikk høre om de som hadde bodd der ute for over 100 år siden og om hvordan livene deres hadde vært. Vi fikk også høre om Arnfinns oppvekst og om de siste som bodde der ute. Det ble servert kaffe og og noe å bite i ved de gamle husene på Stora. Turen var i alle deler særs vellykket!

Foto: Bernt Fjeldvær.

Listerbåten “Utsetø” var på plass.

Det var mange som møtte opp på historielagets utflukt.

Folk samlet seg for å høre Arnfinn Storø fortelle.

Storas nåværende innbyggere brydde seg ikke nevneverdig om de besøkende.

“Oppistua”, barndomsheimen til Arnfinn Storø. Den er i dag fritidsbolig og er godt vedlikeholdt.

“Nordstua”. Her bodde Anna Berntsen. Hun var den siste fastboende på Stora.

Utsikt fra Ørnfjellet mot Vedøya.

Havna ved Aukan på Vedøya.

Aukan på Vedøya.

På “Plassen” ved Aukan er det bare grunnmuren igjen, men Arnfinn fortalte om stua og de som hadde bodd der.

På Havnvikgården blir jorda holdt i hevd og husene satt i stand. Arnfinn fortalte om tidligere tider.

Portrett av en skytterveteran.

O. L. Aalmo var en kjent skikkelse på Hitra. Han var lærer, kirkesanger og ordfører, samt innehaver av mange andre verv. Dette portrettet av ham sto på trykk i “Norsk skyttertidendes” julenummer i 1931.

BEKKNESSET – husmannsplass under Dolm prestegård i ett hundre år

Fra SKARVSETTA 2022:

Dolm prestegård hadde mange husmannsplasser, kanskje fler enn noen annen gård på Hitra. Bekknesset var en av de yngste. Da den første husmannsfamilien slo seg til på Bekknesset, hadde prestegården hatt husmenn i mer enn 220 år. For at et ektepar med en ungeflokk skulle få bo på en husmannsplass, var det ofte flere vilkår som måtte oppfylles: Ei årlig leie for plassen (bygsel), et avtalt antall arbeidsdager for året på gården (pliktarbeid) eller begge deler. Husmannsfamiliene under Dolm prestegård hadde både bygsel og pliktarbeid, og ikke nok med det: Flere av dem måtte også bistå et visst antall dager med skyss til presten når han skulle rundt til kirkene og holde gudstjeneste, reise på soknebud eller i andre ærend som prestegjerninga krevde. Husmannsfolket under Dolm levde under harde vilkår, kanskje hardere enn det som vanlig var på gårdene rundt om her på kysten.

Bekknesset på Dolmøya.

Den første husmannsfamilien på Bekknesset kom hit i 1832-33. Det var Andreas Andreassen[1] og Olava Kristiansdotter[2]. Han var født 1804 i Trondheim, og ho var fra husmannsplassen Øya under Dolm. De hadde gifta seg i september 1830 og bodde som leieboere på Øya da de sist i november 1830 fikk sønnen Kristian. Han var trulig svakelig, for han vart heimedøpt rett etter fødselen. Julaften 1830 døde han. Sommeren 1832 fikk Andreas og Olava igjen en sønn, og de døpte han Kristian Magnus. Fortsatt var de leieboere på Øya. Men da dottera Ingeborg Berntina så dagens lys for første gang den 16.februar 1834, var familien husmannsfolk på Bekknesset.

Noe av det første Andreas og Olava gjorde på Bekknesset var naturligvis å skaffe seg tak over hodet. De fikk satt seg opp ei stue, trulig med ei tilbygd sval med plass til noen husdyr: Ei ku og gris eller to. Sauer hadde de sikkert, men de fikk gå ute året rundt. Ennå etter ti år på Bekknesset – i 1844 – hadde de ikke eget fjøs. Men naust bygde de seg. Det var først og fremst sjøen som holdt liv i folket på Bekknesset. Jord til noen potetrender og en åkerlapp til havre og bygg vart nok hekta opp alt de første åra. Så – innimellom pliktarbeidet på prestegården – fikk de utvida og forbedra åkerlandet år for år.

Landnotlag fra Bekknesset på Dolmøya.

Om sønnen Kristian Magnus levde enda da Andreas og Olava kom til Bekknesset, er uvisst. Han døde som barn, men dødsfall eller jordfesting er ikke å finne i kirkeboka. Kanskje døde han det forferdelige året 1834, da en barnekoppe-epidemi herja og tok livet av mer enn 70 mennesker på Hitra og Frøya, de aller fleste barn under ti år. Antakelig klarte ikke prestene å få registrert alle døde, og Kristian Magnus på Bekknesset kan ha vært en av dem. I 1840 fikk Olava og Andreas Bekknesset sønnen Ole Andreas, men han levde ikke mer enn et par måneder. Og vel et halvt år seinere, den 8.mai 1841 døde også mor Olava på Bekknesset, vel 41 år gammel. Dermed var Andreas og den vesle dattera hans aleine igjen på Bekknesset, men det varte heldigvis ikke så lenge.

I 1843 fant Andreas Andreassen seg ei ny kone. Ane Olsdotter het ho, og ho var fra Bekken på yttersida av Frøyfjorden. Ane var døpt i Sletta kirke 31.mai 1807, og var sannsynligvis født i april eller mai 1807[3]. Den 6.oktober 1843 gifta Andreas og Ane seg i Dolm kirke.  

På denne tida kom en familie til og slo seg ned på Bekknesset. Det var Ingeborg Andrea Kristiansdotter Øya og skomakeren Erik Sivertsen. Ingeborg var søstera til Olava, Andreas Bekknesset si første kone. Ingeborg hadde fire barn utafor ekteskap. Først døtrene Kristianna og Annetta med Arnt Hansen Moe, og deretter sønnene Sivert og Kristian med Skomakar-Erik. Alle fire barna vart født på Øya under Dolm[4]. Sønnen Sivert døde av kopper 25.februar i redselsåret 1834, midt under hardeste koppe-epidemien. Han vart bare 17 veker gammal. Første juledag 1835 gifta Erik Sivertsen og Ingeborg Andrea Kristiansdotter seg. Erik holdt til i Mattesvika på denne tida, men flytta snart til Øya, der de nygifte losjerte ei tid. I april 1837 fikk Erik og Ingeborg en gutt, men han døde 20.april, bare ei veke gammal[5]. Året etter, i 1838 flytta Erik Skomakar og kona Ingeborg med sønnen Kristian til Trondheim. Her losjerte de hos murarbeider Sivert Årø i Bondegårdsveita[6]. Mens de bodde her fikk de dattera Karoline, født 10.april 1838. To år seinere var de tilbake på Hitra. Den 18.april 1840 vart dattera Sara Bergitta født, og da bodde skomaker Erik Sivertsen med familie som leieboere på Ongalnesset under Kjerringvåg. Det kan ha vært på den tida søstera Olava døde at Ingeborg Andrea kom til Bekknesset med familien sin. Da Ingeborg Andrea fødte dattera Ingeborg Oline på Bekknesset 4.februar 1845, var hun nok godt etablert der. Trulig hadde de da satt seg opp egne hus på plassen, slik at det nå var to husmannsstuer på Bekknesset.

De to eldste døtrene til Ingeborg Andrea bodde neppe noen gang på Bekknesset. Kristianna Arntsdatter bodde på Øya da ho vart konfirmert i 1842, og døde antekelig i ung alder. Annetta Arntsdatter bodde på Hammaren på Frøya da ho vart konfirmert i 1846 og gifta seg med Amund Andersen Hammaren i 1851[7]. De fikk fem barn, og bodde fram til 1854 som leieboere på Hammaren. I 1855 fikk de overta en husmannsplass på Hammarskaget, og her bodde de da Amund Andreassen døde i 1861. I sin enkestand fikk Annetta hausten 1863 ei datter med ungkaren Gunnar Olsen Flatval, og da tok ho med seg dattera og flytta til husmannsplassen Hammarvika under Håvika ved Sør-Straumfjorden. Her bodde ho da folketellinga vart tatt opp i desember 1865.

Barna som Ingeborg Andrea hadde med Skomakar-Erik hadde nok noen av sine leveår på Bekknesset. Sønnen Kristian var med foreldra til Trondheim og tilbake igjen og var ikke mer enn seks-sju år da de kom til Bekknesset. Seinere kom også han til Hammaren på Frøya. Her bodde han da han vart konfirmert i 1850. Dattera Karoline kom til Bekknesset som tre-fire-åring. Da ho vart konfirmert i 1854, bodde ho på Vikstraum. Seinere kom ho til Inntian, kanskje som tjenestejente til husmannen Ola Johannessen. Han var enkemenn, og i mai 1861 fikk Karoline ei dotter med han. Karoline og Ola Inntian gifta seg 24.juni 1862.

Dattera Sara Bergitta reiste til Trondheim og gifta seg med ungkaren Ola Nilsen Røstadhaug i Lade kirke i 1865. Han arbeidde som murer. De fikk minst fire barn. Av Erik og Ingeborg Andrea sine barn var det bare dattera Ingeborg Olina som vart født på Bekknesset. Ho døde også der, den 5 februar 1860, dagen etter at ho fylte 15 år.

I desember 1865, da folketellinga vart tatt opp, bodde Ingeborg Andrea aleine som gift kone i Skomakar-stua på Bekknesset. Hvor var Skomakar-Erik? Jo, han var på legd, står det i folketellinga. Det betyr at han flytta rundt mellom gårder og husmannsplasser i et nabolag (et legd), fikk tak over hodet, mat i skrotten og kanskje noen klesplagg på fattigkassens regning. Men hvordan kunne det gå til? Hadde han ikke kjerring og hus og heim på Bekknesset? Vi sporer opp Erik Sivertsen og finner svaret. I desember 1865 var han i Bispøyan, på Henriksøya. Og her har han opplyst til folketellingsføreren at han var «Fraskilt». 5.februar 1866 døde «legdslem Erik Sivertsen Bæknæs» på Edøya i Bispøyan. Han vart gravlagt på Dolm.

I den andre stua på Bekknesset bodde Andreas Andreassen og kona Ane Olsdotter fram til slutten av 1850-åra. Da sa de fra seg plassen og flytta til gården Hammarvika på Frøya. Her losjerte de hos Kristen Jonsen og kona Else Evensdotter. Folketellinga fra desember 1865 opplyser at Andreas var fisker.

Til Bekknesset kom det nye husmannsfolk. De kjøpte husa etter Andreas og Ane, og denne familien kom etter hvert til å overta hele Bekknesset. Det var Andreas Hansen fra en husmannsplass under gården Lynum i Skogn og Maren Anna Hansdotter Bernhoft fra husmannsplassen Tykskau under Heggåsen. Andreas var født 5.august 1825, og han fikk egentlig navnet Adrianus da han vart døpt i Alstadhaug kirke 4.september 1825[8]. Og da han gifta seg 16.november 1856, kalte han seg Adrianus Nordsæter[9]. Det tyder på at han antakelig holdt til på Fjellværsøya akkurat da, kanskje hos morsslekta til brura Maren Anna. Ho var født 10.april 1831[10].

Eldste barnet til Andreas og Maren Anna var Elisabet Maria. Hun vart født på Myra under Heggåsen 4.september 1857, og da bodde foreldrene som leieboere der. Maren Anna sin bror Gjerlov og kona hans, Ragnhild, var faddere på Elisabet Maria. Antakelig var det året etterpå, i 1858, at Andreas og Maren Anna vart husmannsfolk på Bekknesset. Da sønnen Hans vart døpt i Dolm kirke 3.april 1859 bodde de på Bekknesset. Hans var født 6.januar, høgst sannsynlig på Bekknesset. Andreas og Maren Anna fikk to sønner til: Eleseus i 1864 og Albert Kornelius i 1865.

Ved folketellinga 1865 var begge stuahusa på Bekknesset i bruk. Ingeborg Andrea Kristiansdotter bodde i det ene, og i det andre var Andreas, Maren Anna og de tre sønnene Hans, Eleseus og Albert. Men hva med dattera Elisabet Maria? Hvor var ho? Jo, Elisabet Maria døde 19.april 1861, 3 ½ år gammel[11]. Av husdyr hadde Maren Anna og Andreas i 1865 tre storfe, fire sauer og en gris, de sådde ei kvart tønne bygg, ei halvtønne blandkorn (blanding av bygg og havre) og de satte to og ei halv tønne potet. Også Ingeborg i nabostua hadde en bitte liten åkerlapp, der ho sådde en halv åtting med blandkorn. Om vi kunne ha stukket innom på Bekknesset ti år seinere, i desember 1875, ville vi ha møtt fisker og husmann Andreas Hansen, kona Maren og de tre sønnene. Ingen fler. Stua etter Ingeborg stod tom. Av husdyr hadde de to kyr og en kalv og 16 sauer, og åkerbruket var akkurat det samme som ti år før.

Eleseus Andreassen gifta seg i mai 1885 med Mathea Christine Hansdotter fra Kastvika på Fjellværsøya. De fikk sønnen Alfred Bernhoft i august 1885, sønnen Martin Elier i mars 1890 og dattera Martine Elisabet i 1898. Eleseus var fisker, og fram til 1890-åra bodde han med familien sin saman med Andreas, Maren Anna og brødrene sine. Seinere flytta Eleseus og Mathea med ungene inn i den andre stua på Bekknesset. De hadde verken husdyr eller åker.

Hans Andreassen bodde hos foreldra og dreiv plassen i lag med foreldra sine. Attåt arbeidde han som skredder og fisker. Albert Kornelius vart også boende på Bekknesset hos foreldra og hjalp til heime, både på sjø og land. Samtidig gikk han i lære som baker og vart bakersvenn. I desember 1898 gifta han seg med Hanna Margrethe Nilsdotter Singsø fra Frøya, og de fikk fem barn: Gudrun Margot (1899), Bergljot Charlotte (1901), Arthur (1903, død i 1907), Helga (1906, død i 1907) og Arthur Nidolf (1909). Tre av barna vokste opp og vart godt voksne mennesker.

Maren Anna Hansdatter døde av tæring heime på Bekknesset sist i november 1896. Ho vart gravlagt på Dolm den 1.desember.

I 1889 bestemte embetsgårdskommisjonen at fire husmannsplasser under Dolm prestegård kunne selges. Det gjaldt ikke Bekknesset. Bygsel og pliktarbeid gjennom 1800-tallet kjenner vi ikke til, men i 1912 skulle husmannsfolket på Bekknesset hvert år arbeide tre dager med torvopptaking og seks dager i slåttonna, de skulle skjære to mæling åker og attåt skulle de betale 36 kroner i bygsel. Dette året vart Bekknesset bortforpakta til Hans Andreassen Bekknes. Da Hans døde i 1926, vart plassen forpakta bort til broren Albert Kornelius mot ei årlig avgift på 65 kroner. Pliktarbeidet var da tatt bort. I 1928 fikk Albert endelig kjøpe Bekknesset for 1200 kroner. Dermed var husmannstida på Bekknesset over.

SVEIN BERTIL SÆTHER

Iver Fevelen – Innergården, Vedøya

Iver Fevelen (1882-1966) og kona Elisabeth (1883-1936) kom fra Årvågsfjorden i Aure og bosatte seg på Vedøya. Fevelen var kjent som en dyktig byggmester på Hitra. Her med de tre barna f.v. Randi (f.1907) senere gift med Peder G. Havnvik. Videre Mari…

Iver Fevelen (1882-1966) og kona Elisabeth (1883-1936) kom fra Årvågsfjorden i Aure og bosatte seg på Vedøya. Fevelen var kjent som en dyktig byggmester på Hitra. Her med de tre barna f.v. Randi (f.1907) senere gift med Peder G. Havnvik. Videre Marie f.1910 og Berret f.1908. Bildet er tatt ca 1915 hos Hans Ormset i Aure. Familien bodde da i Aure.

I 1916 solgte Ole Knutsen Vedø Innergården til Johannes Heggvik (1889-1932). Han var krøtteroppkjøper og dreiv gården noen år inntil Andreas Knutsen Vedø reiste odelssøksmål. Han ble tilkjent odelsretten og fikk kjøpe gården i 1921 for 11.000 kroner. Johannes Heggvik flytta til Sandstadmoa.

Andreas Knutsen Vedø (f. 1904) dreiv ikke gården selv. Han var skipper og reiste ute. Han forpakta den bort først ei kort tid til Ola Kvalholmen. Så solgte han gården til Martin Fillingsnes fra Frøya, som dreiv gården ei tid.

Peder Havnvik (sen) f. 1906, som ble gift med Randi, datter av Iver Fevelen.

Peder Havnvik (sen) f. 1906, som ble gift med Randi, datter av Iver Fevelen.

I 1933 solgte Martin Fillingsnes Innergården til Iver Fevelen fra Aure. Han dreiv gården til etter krigen. Da reiv han halvparten av våningshuset og førte det opp i Svingen, Hestvika (Kaaldfeltet) i 1951. Han flytta dit sammen med svigersønnen Peder Havnvik (f. 1906) og dattera Randi (f. 1907). Hun var det eneste av barna som flytta med familien fra Aure til Vedøya. De to andre jentene til Fevelen var Marie f.1910 og Berret f.1908 som ble boende i Aure.

BILDER: 1 og 2: Havnvikgården på Vedøya. Halvparten av våningshuset ble revet og ble materialene til det nye huset til Randi og Peder Havnvik, som ble bygd i Svingen, Hestvika (Kaaldfeltet).

3: Tre søsken som vokste opp på Havnvikgården på Vedøya. F.v. Elisabeth f.1935, Iver f.1933-2001 og Peder f.1930-2020.

4: Gudrun kom til Vedøya som taus. Hun kom også fra Aure og ble gift med Arne Vedø som bodde på Plassen under Vedøyaukan. Barna deres f.v. Anny og Oddrun. Bildet er fra 1949.

5: Oversikt over Leiret på Vedøya. Husa på Aukan, øverst t.v. Her bodde Martine og Edvard Vedø med familien.

6: Skyssbåten til Havnvikfolket.

7: Dette huset bygde Randi og Peder G. Havnvik ved Kaaldfeltet i Hestvika i 1951. Mesteparten av reisverket er fra huset deres på Vedøya.   

Iver Fevelen (1882-1966) var gift med Elisabeth Johannesdotter (1883 – 1936), som kom fra Årvågsfjorden i Aure.  Fevelen var kjent som en dyktig byggmester på Hitra og reiste rundt og bygde både fjøs og våningshus.

Randi og Peder Havnvik fikk tre barn: Peder f. 1930, Iver f. 1933 og Elisabeth (Lisbeth) f. 1935. Da Iver Fevelen døde i 1966 var det dattera Randi og svigersønnen som tok over Innergården og dreiv med sauer noen år.

På bildet, tatt ca 1915, er familien Elisabeth og Iver Fevelen med de tre barna mens de bodde i Aure. F.v. Randi (f.1907) senere gift med Peder G. Havnvik. Videre Marie f.1910 og Berret f.1908. Randi var den eneste av jentene som ble med da Fevelen flyttet til Vedøya i 1933. Bildet er tatt hos Hans Ormset i Aure.

Kilder:
Sandstadboka
Ingrid Havnvik Sandstad



Bli med på Dolm-treff

Hitra historielag inviterer til treff og omvisning på Dolm lørdag 19.sept. - Dolm har en spesiell plass i vår historie, stedet har et eget historisk sus over seg. Nå har det skjedd mye på Dolm i det siste, utgravinger, oppgraderinger, nye stier og skilting, og dette ønsker vi å fortelle mer om, sier Svend Sivertsen, leder i historielaget.

Det er en spesiell stemning som ligger over Dolm. Midt i et gammelt kulturlandskap bestående av beitemarker, slåttemarker, ruiner og århundre gamle løvtrær, finner vi det som trolig er Hitras mest historiske bygg – Dolm kirke.

Konservator ved Kystmuseet, Hans Jakob Farstad, vil fortelle oss mer både om opphavet til navnet Dolm, om teorien at det stammer fra det gamle ordet «Dølje» som betyr gjømme eller skjule. Det ligger en viss mystikk i den betydninga, og den mystikken er fremdeles til stede. I dag kan Dolm virke litt fjernt og perifert, men en skal ikke mer enn 100 år tilbake i tid før Dolm var senteret for kirkelig, og dermed også det meste av sosial aktivitet på Hitra. Historia til Dolm kirke strekker seg derimot mye lenger tilbake i tid, nøyaktig hvor langt er fremdeles knyttet en del usikkerhet til. De skriftlige kildene er få, men en god del svar kan finnes i arkitekturen. Det vi vet er at kirka ble bygget mens Norge fremdeles var et katolsk land.

I nyere tid finnes derimot et langt rikere materiale, og det eksisterer også flere bilder fra kirka, slik den framsto før skjebnestøtet 3.februar 1920, da lynet slo ned i tårnet på kirka. Det var den siste av en rekke branner og ødeleggelser som hadde herja Hitra prestegjeld sin hovedkirke.

Dagens kirke er bygget opp igjen i tiåra etter brannen og ble først vigsla i 1992, men murene tilhører fremdeles den gamle kirka. Om murene kunne snakke hadde de kunnet fortalt oss mye om fortida. Innenfor disse murene har folket samlet seg i motgang og medgang, flørtende blikk er blitt sendt mellom kirkebenkene, og her har mang ei hending vært diskutert på kirketrappa. Da var Dolm et sentralt sted for dagliglivet, i dag er det en fin plass for ettertanke.

Kystmuseet, som forvalter kulturlandskapet på Dolm har hentet fram flere bilder av Dolm kirke, som de vil dele med historielaget den 19. september. Hans Jakob Farstad blir dagens omviser, og vil gi de frammøtte innblikk i Dolm kirke sin lange og tidvis svært så turbulente historie. Farstad kan love en bilderik og interessant omvisning, og kan fortelle at det også vil bli presentert en kort video fra da sogneprestens bolig forsvant i brann den 7.juli 1963.
Øyregionenes eneste middelalderkirke er bare et av de mange kulturminnene som finnes på Dolm, men mange kan være skjult eller utenfor allfarvei. Kystmuseet har fått på plass en sti ned til Åkervika, ei eldre slåttemark med svært variert flora. Nå arbeides det for å få på plass en sti ned til den gamle husmannsplassen Skreddarøya. Historiker og tidligere museumsdirektør Svein Bertil Sæther, har lagt ned et møysommelig arbeid for å få fram historia til denne spesielle husmannsplassen. Her finner vi Hitras aller første skolestue, Et stamperi som stampa ull til vadmel, og her fikk Hitras første jordmor muligheten til å ta jordmorutdannelse i Kristiania. Skredderen som Skreddarøya har fått navnet sitt etter, har vist seg å være vanskeligere å finne, men Sæther har flere kandidater.

- I sommer fikk Kystmuseet på plass flere skilt ved mange av Dolms kulturminner, og nå kan alle som vil orientere seg om den rike historia ta turen til Dolm på historielagets treff, oppfordrer Svend Sivertsen og Hans Jakob Farstad.

Kirkeforeninga på Dolm ønsker også velkommen og vil også tilby servering på låven, lover Roger Antonsen som er leder av foreninga.